dinsdag 29 januari 2013

Maak je eigen puzzelrol




Wij zijn dol op puzzelen. En dan vooral puzzels met veel stukjes. Maar waar laat je die puzzels tussen het puzzelen door?

Ik was op zoek naar een oplossing, en een puzzelrol leek me reuze handig. Helaas zijn die in de winkel best duur, en ze hebben vaak ook nog eens slechte recensies. Het voordeel van zelf aan de slag gaan, is dat je alles zélf kan bepalen: stof, formaat, kleur, enz.

Hieronder vind je de beschrijving van een puzzelrol voor een puzzel van 1000 stukjes (70 x 50 cm). Binnenkort ga ik nog een rol maken voor een puzzel van 3000 stukjes. Zodra ik die af heb, zal ik de formaten hier bijzetten. Maar je kunt natuurlijk ook zelf gaan rekenen.


Stap 1:

Neem een stuk vilt van 125 x 60 cm.

Vilt is de beste stof om mee te werken, omdat de puzzelstukjes hier moeilijk op kunnen verschuiven.
Vilt aan de meter is o.a. te koop bij De Stoffenkraam.


Stap 2:

Neem een stevige rol met een doorsnede van 10 tot 14 cm. Het beste is een harde kartonnen rol of een pvc buis.
Ik heb een stuk stevig zeil genomen en hier een rol van gemaakt.
De lengte is 60 cm.



Stap 3:

Meet de omtrek van je rol (bij mij is dit 43 cm). Meet die afstand uit op de stof en geef knipjes van 3 cm.

In de lange kanten maak je een zoom, die je met een inslag vast naait. Door de rand die nu is ontstaan blijven de puzzelstukjes nog beter op hun plek liggen.

Stap 4:

De kant waar de rol in moet komen, vouw je dubbel en stik je heel dicht bij de kant vast.







Stap 5:
Nu maken we de sluitstroken.
Hiervoor knip je van het vilt drie stroken van 6 x 60 cm. Vouw en stik ze in de lengte dubbel.
Knip 3 stukken klittenband van 8 cm lang. Het zachte stuk klittenband stik je aan de ene kant van de strook op een paar cm van de kant. Aan de achterkant van de strook vlak bij het andere uiteinde, stik je het ruwe stuk klittenband.


Stap 6:

Vouw het korte uiteinde van de lap vilt 1,5 cm om en stik het vast. Stik hierbij ook de stroken vast. Eén in het midden, en de twee buitenste stroken op ongeveer 11 cm van de kant.
Kijk op de foto hoe het klittenband ligt. Het zachte stuk klittenband ligt op z'n kop aan de linkerkant.




Stap 7:

Nu schuif je voorzichtig de rol in het vilt.








Opgerold ziet ie er zo uit.
Puzzelen maar!





6 opmerkingen:

  1. mooi gemaakt, en handig vooral

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is handig, nu ben ik wel heel benieuwd naar de weer uitgerolde versie Sandra... werkt 't echt?
    Gisteren zijn we begonnen met eentje van 1000, op een houten plaat, die op de tafel past, mits deze is opgeruimd.....
    Je begrijpt dat ik nu aan het opruimen ben zodat de meisjes vanmiddag direct verder kunnen gaan met puzzelen en het broertje niet mee helpt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het werkt goed hoor, Jenny. Bij het uitrollen zijn er wel een paar stukjes los maar ze verschuiven niet. Dat is het voordeel van vilt. Tegelijk ook wel een nadeel: bij het puzzelen moet je de stukjes optillen en kan je ze niet goed schuiven. Wat dat betreft werk ik ook liever op een houten plaat. Maar ja, als je daar ook geen plek voor hebt, dan is een puzzelrol een prima optie!

      Verwijderen
  3. Wat goed gemaakt. Hoe dik is het vilt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maakte als kind de puzzel altijd op de tafel en plaat erop als wij gingen eten. Ik ben nu 60 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg leuk en bruikbaar product, maar ik heb een probleem. Ik heb een Ravensburg puzzel van 5000 stukjes men de maten 101 x 153 cm. van Kasteel Neuschwanstein. Waar krijg ik een stuk vilt in handen met deze maten

    BeantwoordenVerwijderen